Karol Kozłowski

Karol Kozłowski

Karol Kozłowski - tenor, absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie dra Stanisława Daniela Kotlińskiego (dyplom z wyróżnieniem) oraz Wydziału Rzeźby warszawskiej ASP. Uczestniczył w kursach mistrzowskich Ryszarda Karczykowskiego, Rolando Paneraia, Salvatore Fisichellego, Sylwii Geszty, Heleny Łazarskiej, Claudia Desderiego. Otrzymał II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Hariclea Darclee (Rumunia, 2005).

W latach 2007-2009 był solistą Opery Wrocławskiej, w której zadebiutował jako Alfred w Zemście Nietoperza J. Straussa i gdzie wykonywał również partie: Tamina w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta, Almavivy w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, Cassia w Otellu G. Verdiego i Archanioła w Raju utraconym K. Pendereckiego. Występował na scenach m. in.: wersalskiego Théâtre Montansier (Oebalus w Apollu i Hiacyncie W. A. Mozarta), Łotewskiej Opery Narodowej w Rydze (Almaviva w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego), Staatstheater am Gärtnerplatz w Monachium (Lindoro we Włoszce w Algierze G. Rossiniego) i Operze Kijowskiej (Edrisi w Królu Rogerze K. Szymanowskiego).

Od 2009 roku jest związany z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, gdzie śpiewał jako Vitellozzo w Lukrecji Borgii G. Donizettiego, Misaił w Borysie Godunowie M. Musorgskiego, Grześ w Strasznym dworze S. Moniuszki, Młody sługa w Elektrze R. Straussa, Kudriasz w Katii Kabanowej L. Janačka, Edrisi w Królu Rogerze K. Szymanowskiego, Goro w Madame Butterfly G. Pucciniego i Nauczyciel tańca i Latarnik w Manon Lescaut G. Pucciniego oraz jako Ksiądz Mignon w Diabłach z Loudun K. Pendereckiego Mignon.W sezonie 2013/14 artysta wystąpi w TWON także jako Damazy w Strasznym dworze S. Moniuszki i Młody sługa w Elektrze R. Straussa ( w Elektrze Kozłowski zaśpiewa także w czerwcu 2014 podczas koncertowego wykonania tej opery z orkiestrą NOSPR pod batutą A. Liebreicha).

Od 2010 roku występuje jako solista z zespołem muzyki dawnej Capella Cracoviensis, z którą wykonywał muzykę Monteverdiego (barokowa uczta), Requiem i Mszę c-moll W. A. Mozarta, a także, jako Ewangelista, obie Bachowskie pasje oraz Magnificat pod batutą m. in. F. Bonizzoniego, A. Speringa, A. Parrotta, K. Junghänela i J.T. Adamusa . Śpiewał również w koncertowych wystawieniach dzieł G. F. Haendla: jako Bajazet w Tamerlanie  i Lurcanio w operze Ariodante. W najbliższym czasie artysta zaśpiewa z CC Stabat Mater J. Haydna, Pasję Janową J. S. Bacha a w czerwcu także jego kantaty na Festiwalu Bachowskim w Lipsku. W listopadzie 2014 w Filharmonii Narodowej w Warszawie wykona oratorium Eliasz F. Mendellsohna Bartholdy’ego pod batutą H. Rillinga.

Kozłowski z upodobaniem wykonuje również lirykę wokalną; regularnie gości na festiwalu Kissinger Sommer w Bad Kissingen, gdzie zadebiutował recitalem złozonym z wybranych pieśni F. Schuberta i A. Berga (Sieben frühe Lieder) z towarzyszeniem pianisty Melvyna Tana. W tym roku artysta wykonywał m. in. muzykę kameralną B. Brittena i F. Liszta, za rok zaprezentuje festiwalowej publiczności pieśni F. Chopina i jego Mazurki, w opracowaniu na głosy L. Bordese.

We wrześniu 2012 roku, nakładem wydawnictwa DUX ukazał się album płytowy, na którym, z towarzyszeniem pianistki Jolanty Pawlik, śpiewak zarejestrował cykl pieśni F. Schuberta Die schöne Müllerin. Płyta została nominowana do nagrody Fryderyk 2013 w kategorii: muzyka kameralna, otrzymała wyróżnienie pisma "Hi-Fi i muzyka" w rankingu najlepszych płyt z muzyką klasyczną w roku 2012. Ukazały się znakomite recenzje zarówno w mediach polskich jak również międzynarodowych m.in. w "Opera News" (sierpień 2013) - piśmie wydawanym przez The Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Płyta jest dostępna w dystrybucji na całym świecie a sam projekt został wykonany na wielu prestiżowych koncertach i festiwalach. Karol Kozłowski otrzymał także nominację do Paszportu Polityki 2013 w kategorii: muzyka poważna.

Wróć